بوانا اموزش اخلاقی داستان نوجوانان داستان کوتاه

بوانا: اموزش اخلاقی داستان نوجوانان داستان کوتاه انتشار کتاب مسافران زمان رفیع افتخار

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری آیا علی نصیریان دعوت شهاب حسینی را پذیرفت؟

علی نصیریان می‌گوید: در حالی که گاهی شاهدیم چطور عده‌ای به فرهنگ و هنر این مملکت توهین می‌کنند و نیز با وجود پرسشها کاری؛ ولی به علت علاقه‌مندی‌ام به تئاتر و اح

آیا علی نصیریان دعوت شهاب حسینی را پذیرفت؟

آیا علی نصیریان دعوت شهاب حسینی را پذیرفت؟

عبارات مهم : تئاتر

علی نصیریان می گوید: در حالی که گاهی شاهدیم چطور عده ای به فرهنگ و هنر این مملکت توهین می کنند و نیز با وجود پرسشها کاری؛ ولی به علت علاقه مندی ام به تئاتر و احترام به شهاب حسینی به زودی در نمایشی به کارگردانی او بازی خواهم کرد.

به گزارش ایسنا، شهاب حسینی قرار است بعد از آخر ماه مبارک رمضان، نمایشی با نام «اعتراف» را از یک متن خارجی در سالن مهم تئاترشهر کارگردانی کند و در کنار او علی نصیریان هم دیگر نقش مهم این نمایش را ایفاء خواهد کرد.

آیا علی نصیریان دعوت شهاب حسینی را پذیرفت؟

نصیریان که سابقه ای طولانی در بازیگری تئاتر و سینما دارد، حدود سه سال قبل با نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» نوشته اکبر رادی و به کارگردانی هادی مرزبان روی صحنه تالار وحدت رفت که آن نمایش بعد از 30 شب اجرا توقیف شد و این بازیگر به همراه کارگردان جهت پیگیری، راهی دادسرا و دادگاه شدند.

این اتفاق موجب شد نصیریان در بعضی موقعیت هایی که راجع به تئاتر صحبت می شد به تلخی از این ماجرا یاد کند ولی با این حال مدتی هست، جهت بازی در نمایشی به کارگردانی شهاب حسینی که در مجموعه «شهرزاد» با یکدیگر همبازی بودند، مشغول تمرین است.

علی نصیریان می‌گوید: در حالی که گاهی شاهدیم چطور عده‌ای به فرهنگ و هنر این مملکت توهین می‌کنند و نیز با وجود پرسشها کاری؛ ولی به علت علاقه‌مندی‌ام به تئاتر و اح

علی نصیریان در گفت وگویی با ایسنا از دلایل پذیرش بازی در نمایش «اعتراف» و همچنین بی حرمتی هایی که گاهی نسبت به فرهنگ و هنر مملکت می شود، سخن گفت.

حضور شهاب حسینی مرا ترغیب کرد

علی نصیریان ابتدا راجع به بازی در نمایش «اعتراف» آن هم بعد از ماجراها و مشکل های «تانگوی تخم مرغ داغ» گفت: به علت ارادتی که به شهاب حسینی دارم، علاقه مند بودم با ایشان همکاری کنم. البته خود نمایش هم کار خوبی شده است ولی حضور ایشان هم مرا به بازی در این نمایش ترغیب کرد.

آنچه از تئاتر گفته می شود زیاد جنبه تبلیغاتی دارد

آیا علی نصیریان دعوت شهاب حسینی را پذیرفت؟

وی ادامه داد: به نظرم فرزند ها در تئاتر خیلی خوب کار می کنند، ولی مسئله اینجاست که تئاتر به لحاظ امکانات اجرایی، مجوز و سالن پرسشها زیادی دارد. تئاتر با کمبودها و ضعف های زیادی روبرو است ولی جوانان، استعدادها و خلاقیت ها جریان کار را پیش می برند. بعضی از این جوانان با وجود پرسشها کارهای خوبی را روی صحنه می برند هرچند هیچ پشتیبانی جدی، مالی و معنوی از تئاتر صورت نمی گیرد. اصلا آنچه از تئاتر گفته می شود زیاد جنبه تبلیغاتی دارد و همه چیز براساس تبلیغات جلو می رود نه واقعیات، در حالی که واقعیات چیز دیگری است و حرف ها، تبلیغات یک چیز دیگر.

او راجع به وضع تئاتر در مقایسه با زمانی که خودش حضور پررنگ تری در این عرصه داشت، گفت: اصولا هنر در سال های گذشته پیشرفت خود را داشته هست. هنر و فرهنگ یک مملکت و ملت که بر مردم آن خیلی تأکید دارم، جریان خلاقه خود را دارند؛ مثل آبی که به هر ترتیبی بالاخره نفوذ و راه خود را پیدا می کند بنابراین هنر چیزی نیست که بماند و آخر به هرشکل خود را ارائه می کند.

علی نصیریان می‌گوید: در حالی که گاهی شاهدیم چطور عده‌ای به فرهنگ و هنر این مملکت توهین می‌کنند و نیز با وجود پرسشها کاری؛ ولی به علت علاقه‌مندی‌ام به تئاتر و اح

نصیریان با اشاره به زیاد کردن جمعیت کشور عزیزمان ایران و تقریبا سه برابر شدن آن نسبت به وقت جوانی اش اظهار کرد: در این سال ها استعدادها و نیروهای تازه ای آمده اند و کار می کنند. این ها نیاز به حمایت، جا، امکانات، تماشاگر، گسترش فکر و اندیشه و مطرح کردن کارهایشان دارند ولی از آنجا که بسترهای مورد نیاز همه شخصی نیست و متمرکز در دست دولت است مشکلاتی بوجود می آید آیا که مجوزها و سالن ها در اختیار دولت، شهرداری یا به طور کلی دستگاه های رسمی هست؛ به همین علت با وجود متمرکز بودن همه چیز در یک بخش، پشتیبانی و تحرک مورد نیاز و جدی را نمی بینیم.

عده ای می گویند هنر به این شهر نیاید، این توهین است

این بازیگر اعتقاد است: شرایط جهت گزینش باز و آزاد وجود ندارد تا کارهای با ارزش پشتیبانی و حمایت شوند. البته منظور از پشتیبانی فقط به لحاظ مادی نیست بلکه به لحاظ معنوی هم باید حمایت شود. این در حالی است که گاهی شاهدیم به فرهنگ و هنر این مملکت اهانت می شود؛ یعنی یک جاهایی است که هنر را به آنجا راه نمی دهند و می گویند اصلا هنر به این استیج، این استان و این شهر مملکت نیاید که این یک توهین است.

آیا علی نصیریان دعوت شهاب حسینی را پذیرفت؟

نصیریان گفت: جالب است که این اتفاق جهت کارهایی پیش می آید که مجوز مملکتی و دولتی دارند ولی مجوزشان لغو می شود و همه این ها توهین هست. در نتیجه ما (از این شرایط) گله مندیم و من هم علاقه مند نبودم کار کنم، چون تئاتر جهت سن ما دشواری های خود را دارد، ولی به علت احترامی که هم جهت شهاب و هم کارش قائل هستم علاقه مند شدم در این نمایش همکاری کنم و الان هم کار می کنم.

بازیگر فیلم های «گاو»، «بوی پیراهن یوسف» و «کفش های میرزا نوروز» و «ناخدا خورشید» ادامه داد: به همین علت نگاهی به امکانات موجود ندارم و اعتقاد دارم انسان هایی که خودشان کار خلاقه می کنند با توان و لیاقت خودشان کاری را در این مملکت راه می اندازند. در این شرایط حضور کسی مثل شهاب حسینی که یکی از مهمترین جوایز بازیگری را در یکی از جشنواره های مهم دنیا گرفته و نیز اسم و رسم و کار و استعدادش ایجاب می کند که مردم به تماشای کارش بیایند، تصور هم می کنم نمایش اش با موفقیت همراه باشد.

او خاطرنشان کرد: این ها همه نشان می دهد اگر واقعیات مورد توجه کسانی باشد که امور مملکت را می گردانند باید کار را به دست خود مردم ، کنندگان کار و استعدادها بسپارند تا با جوشش خود خلاقیت و رونق ایجاد کنند که هم به لحاظ معنوی و هنری و هم به لحاظ اقتصادی می توانند در هنر رونق بوجود آورند، البته تأکید می کنم این بخش از صحبتم راجع به کار فرهنگی است.

علی نصیریان در ادامه این گفت وگو راجع به متنی که شهاب حسینی جهت اجرا گزینش کرده و اینکه چه حرف جدیدی جهت مخاطب تئاتر خواهد داشت، بیان کرد: این کار براساس مقدورات و واقع بینی اجرا می شود، چون اصولا محدوده ای در این کارهای هنری وجود دارد که زیاد از آن نمی توان پا را از گلیم درازتر کرد یعنی اجازه نمی دهند. نمونه اش هم همان نمایش«تانگوی تخم مرغ داغ» است که بعد از 30 شب جلوی اجرایش را گرفتند با این بهانه که گفتند کلمات زشت در آن گفته می شود.

مولوی عقلش می رسیده کلمه زشت نگوید ولی ….

او افزود: هنگامی که می گویند کلمات زشت در یک نمایش وجود دارد؛ یعنی اینکه شما باید دیالوگ ها را عوض کنید، در حالی که دیالوگ یکی از ابعاد شخصیت است و اگر عوض کردن کند شخصیت هم عوض کردن می کند. حال چه زشت باشد چه زیبا. آن کلمات و زبانی که یک شخصیت به کار می گیرد، زبانی است که شخصیت را بیان می کند، ولی این قضیه درک نمی شود چون تئاتر در اینجا معنا ندارد و آن کسی که نشسته، فقط به ظاهر قضیه نگاه می کند. یادم می آید آن وقت به مسئولانی که کار را متوقف کرده بودند؛ گفتم شما مثنوی را بخوانید، ببینید چه قصه ها و کلماتی در آن به کار رفته هست، آن هم مثنوی که یک اثر معنوی هست. آقای مولوی هم عقلش می رسیده که کلمات زشت به کار نبرد ولی قصه ای را تعریف کرده تا مردم عادی آن را درک کنند و معنای حرف او را متوجه شوند آیا که می خواسته با زبان مردم با آن ها سخن بگوید. اگر شما داستان های هدایت، گلشیری یا چوبک را می خوانید و کلمه ای را در آن ها می بینید به این علت نبوده که او دوست داشته، کلمه زشت به کار ببرد بلکه مربوط به شخصیت و قصه آن داستان می شود.

این بازیگر گفت: آقای حسینی هم جهت تئاتر خود انتخابی داشته که بر اساس شرایط موجود بوده و خودش هم دوست داشت آن را انجام دهد. ضمن اینکه معنا و مضمونی در آن وجود دارد که مورد نظرش بوده و به شکلی است که آن را تا حدودی می تواند اجرا کند.

کارگردانی در تئاتر؟

علی نصیریان در آخر این گفت وگو در پاسخ به اینکه آیا خودش قصد کارگردانی در تئاتر را ندارد، بیان کرد: متأسفانه شرایطش را ندارم چون کارگردانی تئاتر، انرژی فوق العاده ای می خواهد و من کار خود را 60 سال است که انجام داده ام. الان هم که در تئاتر حضور پیدا می کنم به خاطر علاقه مندی و عشقم به تئاتر است و مهم نیست که حتما کارگردانی کنم، همین که در کنار فرزند ها هستم برایم جای خوشحالی هست. همین قدر که کسانی مثل شهاب حسینی را می بینم که استعدادهای جوان، پرانرژی، با معرفت و با فرهنگ این مملکت هستند، برایم ارزشمند است.

واژه های کلیدی: تئاتر | فرهنگ | نمایش | کارگردانی | شهاب حسینی | علی نصیریان | اخبار فرهنگی و هنری


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs